14.05.2023

Jak se uvést v nové práci

Všeho moc škodí. A také: buďte sami sebou. Dvěma větami by se dalo shrnout, jak zvládnout roli nováčka ve firemním týmu.



Doteď jste se stresovali, jak zvládnout pracovní pohovor. Když to vyšlo a zaměstnavatel si s vámi plácl, máte radost. A teď najednou máte do nové práce nastoupit ‒ a možná vás stresuje, jak to zvládnout. Už to, že vás přijali, znamená, že vás mají trochu přečtené. Nebojte se být přirození, nic nehrajte.

Jako na pohovor

Pro první den v práci platí stejná doporučení, jako rady, jak zvládnout pohovor: přijďte včas a vhodně se oblečte. Vážně asi nemůžete udělat nic horšího, než zaspat nástup do nového zaměstnání.

Nervozita je pochopitelná, ale vážně se nemáte čeho bát ‒ teď už jste členem týmu a tak vlastně přicházíte do „domácího“ prostředí.

Snažte se, ale nebuďte vlezlí

Je docela samozřejmé, že chcete zapůsobit ‒ na nové šéfy i svoje kolegy. Zajímejte se o všechno, co vám ve firmě řeknou, buďte aktivní, snažte se co nejrychleji a co nejlépe naučit vlastní práci i fungování v týmu.

Buďte dostatečně sebevědomí. Jenom proto, že jste nováčkem na firemní palubě, se nemusíte podceňovat. Na druhou stranu to neznamená chovat se jako Všeználek nebo Brouk Pytlík a dávat najevo, že všechno líp víte a taky byste všechno líp dělali.

Nebojte se, že něco neumíte

Vůbec se nebojte dělat si poznámky do bloku nebo tabletu, klidně se ptejte, pokud jste něčemu nerozuměli. Každý si zažil, jaké to je být začátečník ‒ a tím svým způsobem jste i tehdy, pokud nastupujete na pozici, kterou jste už někde dělali.

Berte ale ohledy na kolegy ‒ není dobré vyptávat se na jednu stejnou věc několikrát dokola. Od toho jsou právě dobré poznámky, ke kterým se můžete vrátit a probrat nejasnosti. Některé věci navíc můžete najít na firemním webu nebo v materiálech, které jste při nástupu dostali.

Zapojte se a ukažte, že jste fajn

Zvlášť pokud vás čeká první nástup do práce, možná vás překvapí, že většina lidí ráda zaučuje nové kolegy. Tak toho využijte a zapojte se, kdykoli vás někdo osloví ‒ ať už v kuchyňce u automatu na kávu, nebo vás spolupracovníci vyzvou, ať s nimi jdete na oběd. I když vám budou lidé v týmu sympatičtí už od pohledu, nezapomeňte, že na tykání ještě máte čas.