Rady a tipy
Je lepší si v práci tykat nebo vykat?
Nemáte-li se čeho jiného chytit, nejspolehlivější radou je: ostatním vykat. Nežijeme ve Spojených státech, v českém prostředí jsou formálnější pravidla daná etiketou bezpečným způsobem, jak v komunikaci s kolegy neudělat chybu.Samozřejmě záleží na firemní kultuře. Některé společnosti mají interní předpis, který určuje, jak se navzájem oslovovat. Řada firem se drží společenských pravidel, ale pokud je ve firmě zvykem tykat si, pak to platí pro všechny ‒ tykáte uklízečce, ale i řediteli.
Tykání vnímáme jako přátelské
A to může být problém. Ať to tak sami vnímáme nebo ne, tykání bývá projevem osobnějších, přátelštějších vztahů. A i když tykání rozhodně neznamená právo na uvolněnější chování, stará známá poučka říká, že je jednodušší říct „ty vole“, než „vy vole“.
Takže pokud firemní manuál říká, že si kolegové mezi sebou tykají, i přesto se k nim chovejte stejně slušně, jako byste si vykali. Nenechte se unést mylným dojmem, že jste přece kamarádi - a tím méně, pokud mluvíte se šéfem firmy.
V řadě oborů je ale poměrně běžné, že si lidé tykají automaticky, aniž by firma měla jasně psaná pravidla. Platí to o startupech obecně, IT firmách, reklamních agenturách nebo třeba ve sportu. Blíž k tykání zpravidla mají mladší lidé.
Etiketa má jasná pravidla
Pokud firma nemá jednotná pravidla, zákonitě nastupují společenská pravidla a ta jsou poměrně volná ‒ aspoň pokud jde o rozhodnutí, s kým si budu tykat a s kým vykat. Samozřejmě platí, že tykání nabízí společensky významnější osoba, tedy žena muži, starší mladšímu, šéf podřízenému.
Jste-li šéfem ve firmě bez pevných pravidel, zvažte ještě jednu věc. Tykání je skvělé, pokud chcete vytvořit přátelské prostředí a formovat dobré vztahy v týmu, nebojíte se konstruktivní kritiky a máte u svých podřízených respekt. Na druhou stranu platí, že vykání udržuje komunikaci formálnější a zdvořilejší, vytváří určitý odstup, emoční bariéru ‒ nepříjemné věci se často říkají jednodušeji, pokud s lidmi nemáte osobnější vztah.
Nenechte se nutit
A pokud patříte k lidem, kterým tykání není zrovna příjemné, nemusíte se k němu nechat dotlačit. Odmítnout nabídku tykání může působit nepřátelsky ‒ ale dá se to udělat elegantně: třeba s vysvětlením, že vám taková forma nesedí, nebo že byste se cítili nepříjemně, kdybyste měli tykat někomu, koho si vážíte.
I firmy svoje přístupy často mění. V Česku v devadesátých letech prosazoval nejmenovaný obchodní řetězec s nábytkem tykání, protože v domovském Švédsku si lidé v podstatě nevykají. Narazil na odpor zákazníků a začal lidem vykat. Naopak německá maloobchodní síť začala před pár lety tykání prosazovat v podstatě povinně s tím, že komu to nevoní, ten se straní od ostatních a takové firma nepotřebuje.