05.02.2025

Když se v práci s někým sblížím, je to důvod ke změně zaměstnání?

Tahle otázka může mít hned dvě správné odpovědi: ano i ne. Záleží na mnoha věcech, trochu třeba na tom, co ve firmě děláte, jaký typ sblížení máte na mysli nebo jak moc se znáte a jak si ceníte svého soukromí.



Že se na otázku nedá odpovědět jednoznačně potvrzují i desítky seriálů, ve kterých jsou vztahy lidí pracujících v jedné firmě vděčným tématem. Například zástupce vedoucího v samoobsluze v Ženě za pultem má se svojí ženou jednoznačně toxický vliv na celý tým prodejny ‒ a naopak v populárním sitkomu Kancl jsou Jim a Pam ukázkovým příkladem, jak z přátelství mezi kolegy může vzniknou manželství bez negativního dopadu na kariéru.

Zákoník práce zná jenom jednu překážku

Z hlediska pracovního práva nejde o problém. Jediná věc, která partnerským vztahům na pracovišti brání, je snubní prsten. Manžel nesmí být v pozici zaměstnavatele své manželky (a naopak) a platí to i pro registrovaná partnerství. Pokud by ke sblížení došlo během pracovního poměru, uzavřením sňatku taková pracovní smlouva zanikne.

Přečtěte si ale pořádně i etický kodex zaměstnavatele, pokud firma nějaký má, případně jiné interní dokumenty. Můžou obsahovat pravidla pro vztahy na pracovišti ‒ a v takovém případě jsou součástí vaší pracovní smlouvy. Zaměstnavatel vám nebude nařizovat, abyste si s kolegou či kolegyní nebyli blízcí, může ale chtít zabránit netransparentnímu rozhodování ‒ třeba protekci mezi mezi vámi a tím, kdo je vám blízký, nebo zvýhodňování obchodních partnerů, kde máte k někomu osobnější pouto.

Kapitola sama pro sebe jsou milenecké vztahy s šéfem, ale to asi nemusíme řešit, podle našeho reprezentativního průzkumu se to týká zhruba tří až pěti procent lidí.

Vztahy mezi lidmi jsou pro práci vlastně zdravé

Zaměstnavatelé ostatně podporují dobré pracovní vztahy. Je jasné proč: když spolu zaměstnanci vycházejí, daří se i firmě.

A psychologové říkají, že to obdobně funguje i mezi životními partnery na jednom pracovišti. Když se s někým cítíme dobře, máme větší motivaci ke vzájemné spolupráci, jsme iniciativní, nápadití a náš pracovní výkon drží tempo.

Jelikož v práci trávíme tolik času, bylo by vlastně nepřirozené bránit lidem, aby se sbližovali. Je ale důležité umět rozlišovat mezi osobním a pracovním životem: doma může být hlavou rodiny muž, ale ve firmě musí poslouchat svoji ženu, pokud je vedoucí oddělení (abychom byli korektní, platí to i naopak).

Nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně

I rozchody bohužel patří k životu. Myslete na to. Až to mezi vámi začne skřípat, nebo přestanete „být spolu“, dokážete se přes to v práci přenést? Na začátku krásného vztahu zamilovaně věříte, že ano, ale určitě sami znáte situace, kdy dva rozhádaní lidé dokážou rozklížit celý tým.

Nemusí to hned skončit rozchodem. Zamyslete se i nad tím, jestli opravdu chcete s někým trávit celý život doma i v práci. Není vlastně fajn mít každý svůj profesní svět, který vám dovolí těšit se, až budete zase spolu?