15.01.2021

Víte, na co se nejčastěji ptají u pohovoru? A jak odpovědět?

Existuje jedna univerzální rada: buďte přirození, nemějte strach a nelžete a nehledejte v otázkách složité záludnosti. U pohovoru se vás otázkami nesnaží rozhodit, prostě chtějí poznat, jaký jste člověk a čím můžete být pro firmu přínosem.

Otázky, které padají u pohovorů, se v podstatě dají rozdělit do tří skupin: kdo jste, co máte za sebou a co můžete firmě dát ‒ lidsky i profesně.

Pokud jste se řídili našimi radami, jak se připravit na pohovor, na spoustu otázek máte odpovědi připravené už předem. Nemělo by vás tak zaskočit, čím se firma zabývá, komu patří a kdo je její šéf nebo čím se v poslední době pochlubila na webu.

Pojďme si probrat některé konkrétní otázky, které ve firmách padají:

Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?

Častá a oblíbená otázka je příležitostí pochlubit se svými přednostmi. Neváhejte a řekněte, v čem jste opravdu dobří. Ideálně by aspoň jedna z vlastností měla souviset s vaší budoucí prací ‒ kdybyste neměli co nabídnout, přece byste na firemní inzerát neodpovídali. Neodpovídejte obecnými frázemi, že máte tah na branku nebo že jste dobrý týmový hráč, ale zkuste nabídnout něco konkrétnějšího ‒ třeba, když firma řeší něco nového, jste u toho vždycky rádi, neváháte pomoct kolegům, když se jim s něčím nedaří, nebo vás baví komunikace s lidmi. Připravte si aspoň jednu slabou stránku. Nikdy nelžete, ale myslete na to, že asi v žádné firmě nechtějí slyšet, že rádi spíte a máte problém přijít do práce včas.

Proč máte zájem o nabízenou práci? A proč bychom měli zaměstnat právě vás?

I kdyby to bylo proto, že firma dobře platí a nabízí nadstandardní zaměstnanecké výhody, určitě to není správná odpověď. Vyzdvihněte spíš, co může zajímat zaměstnavatele ‒ váš obor vás baví a firma v něm patří mezi špičku, chcete se tedy něco nového naučit, obdivujete firemní kulturu a chcete být součástí týmu, který v branži udává směr.

Kde se vidíte za X let?

Určitě neříkejte, že chcete být ředitelem firmy (i když to vlastně není špatná vize), nebo naopak, že doufáte, že v té době už budete mít dost vyděláno, abyste nemuseli pracovat. Správnější odpověď je, že chcete být lepší v tom, co umíte a naučit se nové věci.

Jaký očekáváte plat?

Skromnost stranou. Předpokládáme, že jste si zjistili, kolik se v oboru bere. Řekněte si o slušnou výplatu odpovídající nabídce na trhu práce. Ale zdůrazněte, že záleží na tom, co může firma nabídnout a že o práci nemáte zájem jenom kvůli částce na výplatní pásce. Je dobré, když dáte najevo, že máte představu o vlastní hodnotě na trhu práce.

Proč jste skončil/a v předchozí práci?

Změnit práci je čas od času zdravé, firmu jenom zajímá, jestli nejste až příliš velký fluktuant ‒ což je vidět ve vašem životopisu. Přijatelným důvodem může být skutečnost, že už nebylo co dalšího se naučit, kam se odborně posunout a práce vám připadala čím dál jednotvárnější. Rozhodně by odpověď měla vycházet ze skutečných důvodů, ale neměla by být negativní nepomlouvejte bývalého šéfa ani o firmě nemluvte negativně. Pokud vás vyhodili, přiznejte to s tím, že důvody pro vás byly poučením pro příště.

Řeknete nám něco o sobě?

Otázka svádí k bezbřehému žvanění. Klidně se zeptejte, co konkrétního tázajícího zajímá. Vyzdvihněte, co mimořádného se vám v předchozí práci povedlo, jak vycházíte s lidmi nebo jaké máte koníčky, ale snažte se mluvit o věcech, které můžou být pro firmu užitečné.

Chcete se na něco zeptat?

Tahle otázka obvykle padne na konci pohovoru ‒ a pokud jste rádi, že už to máte za sebou a pípnete „děkuji, ani ne, už jsme všechno probrali“, v podstatě jste se odepsali. Proč přijmout někoho, kdo nevyužije příležitost zjistit o nabízené práci nebo o firmě něco víc? Určitě se na něco chcete zeptat ‒ klidně se personalisty nebo svého budoucího šéfa zeptejte, co se jemu líbí na jeho práci ve firmě, jaké nejtěžší úkoly tým v poslední době řeší, co by po vás firma chtěla, abyste se naučili nebo jaký tým jsou vaši budoucí kolegové.

Na pohovoru můžou padnout desítky dalších otázek, ale snažili jsme se shrnout ty nejčastější a nejdůležitější. Setkali jste se s nějakou kuriózní, obzvlášť těžkou nebo nepříjemnou otázkou? Napište nám ji, rádi ji sem přidáme.