Současný růst inflace má zásadní vliv na rozpočet zaměstnanců, 37,6 % ekonomicky aktivních lidí nutí omezovat výdaje. Ukazují to čísla, která pro personální společnost Předvýběr.CZ v červnu sesbírala agentura Data Collect.

Dalších 8,2 % respondentů se kvůli tomu poohlíží po lépe placené práci a 3,4 % lidí si chce najít práci navíc. „Situace na trhu práce je pro zájemce z obou skupin velmi příznivá. Firmy stále intenzivně nabírají zaměstnance a nabízejí i slušné finanční hodnocení. Problém je, že lidí, kteří skutečně chtějí změnit práci, je málo,“ říká František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ.

I to potvrzuje průzkum: v nejbližší době se chystá změnit práci jenom šest procent dotázaných, další necelá tři procenta do konce roku. Čtvrtina lidí uvedla, že o změně práce uvažují. „Dvě třetiny pracujících ale práci rozhodně změnit nechtějí. Na trhu tak panuje chronický hlad po zaměstnancích,“ dodává šéf personálky.

Jinou práci chtějí lidé kvůli penězům

Motivací změnit zaměstnavatele jsou jednoznačně finance: 23,7 % těch, kteří plánují změnu, je nespokojených se současnou výplatou. A stejný je podíl těch, pro které rostoucí ceny zásadně změnily finanční situaci.

Každý pátý zaměstnanec z těch, kteří plánují změnu, vidí příležitost získat lepší práci, dalších dvanáct procent současná práce už nebaví a čtyři procenta se bojí, že stávající zaměstnavatel bude propouštět. Necelá pětina uvádí jiné důvody ke změně.

Téměř dvanáct procent všech respondentů hodnotí svoji výplatu ve srovnání s jinými lidmi na stejné pozici v oboru jako nadprůměrnou, podle 43,6 % odpovídá jejich odměna průměru a 32,6 % respondentů se cítí placených podprůměrně. Okolo dvanácti procent dotázaných neumí stav své peněženky porovnat s ostatními. 

Víc než nouze se bojíme války

Z materiální nouze má strach jenom čtvrtina pracujících. Největším strašákem je rozšíření války do Evropy, uvedlo 39,2 % respondentů.

Desetina lidí se bojí osobních či rodinných problémů, téměř šest procent má strach z něčeho jiného, nová vlna kovidu je strašákem jen pro necelá tři procenta dotázaných. Přes sedmnáct procent účastníků průzkumu v současnosti netrápí žádné větší obavy.

Data pro reprezentativní průzkum sesbírala agentura Data Collect prostřednictvím svého online panelu na vzorku 500 pracujících respondentů starších osmnácti let.